Krkonoše: hledání turistických person

Workshop pro tvorbu cílových skupin, které měly Krkonoším pomoci lépe a podrobněji připravit a cílit turistickou nabídku.

Krkonoše: hledání turistických person Travelbakers
Strategie a vzdělávání

klient & realizace

Krkonoše - svazek měst a obcí
2023

služby

strategické workshopy, marketingové strategie

realizační tým

Pavel Pichler
Bára Dvořáková

ve spolupráci

regionální informační centra

 

V Krkonoších mají na sezónu vždycky připravenou řadu produktů. Kdo je ale opravdu využívá a na koho přesně cílit nebo designovat služby? To jsme řešili při hledání produktových person pro Krkonoše – svazek měst a obcí. 

Tvorba person pro Krkonoše Travelbakers

Máme stezky i produkty, nejsme si jistí, pro koho je děláme 

Krkonoše jsou hornatým regionem, kam jezdí prakticky všichni. Rodiny s dětmi, skupiny přátel, senioři, horalové i výletníci, kteří se neradi vzdalují od auta. Krkonoše – svazek měst a obcí mají pro různé cílové skupiny připraveny konkrétní produkty. 

Mezi nimi jsou Pohádkové Krkonoše pro děti, Pojizerský PacifikKrkonošská pivní stezka, která pro děti naopak vůbec není. Diametrálně odlišné produkty napříč celou nabídkou je potřeba nejen vhodně komunikovat konkrétním cílovkám, ale také je designovat tak, aby pro ty, kdo je využívají, byly opravdu dobře využitelné. 

“Například u Pohádkových Krkonoš jsme potřebovali přesněji zmapovat konkrétní persony a jejich potřeby, pojmenovat je a dát si je na papír. Společně jsme chtěli zvalidovat a prověřit zda se shodujeme v tom jak se cílovka chová. Tvorba produktů je pak mnohem efektivnější.” 

Pavel Pichler, Travelbakers

Tvorba person pro Krkonoše Travelbakers

Příprava: stavěli jsme na datové základně

Workshopy, které s Travelbakers děláme, nikdy nezačínají na “zelené louce”. Velmi důležitá je proto příprava ještě předtím, než začneme celý workshop stavět. Společně se zadavateli, kterými v tomto případě byly Krkonoše–svazek měst a obcí, si sedneme k jednomu stolu a velmi pečlivě probereme cíle, kterých chceme dosáhnout

Hlavní cíl

Podrobně popsat persony, které využívají konkrétní produkty Krkonoš. 

Vedlejší cíl

Sezvat aktéry a partnery k jednomu stolu a řešit nabídku společně. 

Už na začátku jsme si dali dohromady data, ze kterých se dá vycházet, a která už většina organizací má. Mezi nimi například: 

  • návštěvnost turistických cílů, 
  • počet přenocování a jejich segementaci, 
  • návštěvnost webu a sociálních sítí, 
  • data z konkrétních produktů cestovního ruchu, 

Tato data nám sice dala základní přehled o tom, jak to v regionu vypadá, ale bez hlubšího poznání konkrétních produktů a insightu od jednotlivých aktérů jsou v praxi těžko využitelná. Sezvali jsme proto členy svazku i partnery na společný workshop.

Krkonoše: hledání turistických person Travelbakers

Workshop ukázal slabá místa produktů i nové tipy pro jejich rozvoj

Na společném workshopu se potkali starostové měst a obcí v oblasti, pracovníci informačních center i destinační společnosti, podnikatelé, kteří v Krkonoších provozují ubytování, ski areály nebo se třeba starají o gastronomii. 

Použili jsme metody HCD (human-centred-design), pomocí kterých jsme společně rozvinuli debatu o tom, kdo konkrétní produkty cestovního ruchu využívá. Díky takhle pestré skupině lidí, kteří na workshopu pracovali, se nám povedlo nahlédnout vzájemně do světa businessu i veřejné sféry a pochopit, kde by to mohlo skřípat, a kde naopak můžeme rozvinout hlubší spolupráci. 

Tvorba person pro Krkonoše Travelbakers

Aha momenty z workshopu

Kromě tvorby person jsme ve společné debatě došli k pár aha momentům, které by destinačce v každodenním pracovním shonu možná unikly. 

  • Že cílit propagaci Krkonošské pivní stezky také na ženy produktově nefunguje, protože sem chlapi často jezdí spíš na pánské jízdy. 
  • Že velká lyžařská střediska Krkonoš nejsou zaměřená na děti, a že tedy není potřeba na tuto skupinu cílit destinační kampaně. 
  • Že Krkonoše nejsou primárně pro sportovní běžkaře, ti míří hlavně do Jizerek .
Krkonoše: hledání turistických person
Krkonoše: hledání turistických person

Co jsme společně upekli? 

Na workshopu jsme použili několik metod a cvičení, které nám pomohly jednak společně nadesignovat cílové skupiny, ale také rozvířit debatu nad tématy, která se řeší napříč veřejným i soukromým sektorem. 

Použili jsme metodu Snění do budoucnosti, kdy jsme si představovali, kdo a jak bude naše nejvyšší hory a jejich cíle navštěvovat. Pracovali jsme s klasickým post-ity, hromadně, ve skupinách a všechny výstupy jsme podložili daty, o kterých jsme mluvili na začátku. 

Výstupem workshopu nakonec bylo 5 produktových person, které zadavateli pomohou lépe cílit i designovat nabídku produktů cestovního ruchu. 

Náš tip: Výstupy si nenechávejte pro sebe

Čeho si velmi ceníme je fakt, že Krkonoše–svazek měst a obcí výstupy workshopu přehledně zpracoval a předal účastníkům workshopu a partnerům, kteří s nimi mohou dále pracovat. V destinaci tak mohou vznikat komplexní produkty, které na sebe mohou vzájemně navazovat. Díky tomu bude nabídka pestřejší, bohatší a pomůže turisty přirozeně rozprostřít mezi více turistickými cíli v oblasti. 

Přemýšlíte o tom, že pro své návštěvníky potřebujete nabídku přesně na míru? Pomůžeme vám přesně poznat ty, kteří k vám jezdí. Jejich potřeby, přání i chování u vás v destinaci. 

Chceme také persony